Minder vermogen met nieuwe trainer Tacx Neo 2T 2875

Hallo,

Ik heb sinds december 2021 een nieuwe Tacx Neo 2T type 2875. Ik had hiervoor een Elite Direto X fietstrainer. Ik gebruik de trainer op het programma Zwift. Direct bij het eerste gebruik van de Neo 2T merkte ik dat in Zwift ik minder vermogen trapte dan met de Elite trainer. Waar ik normaal makkelijk rond de 300 watt kon trappen en dat voor langere tijd lukt het mij nu amper om rond de 250 watt te trappen. Ik ben niet van de 1 op de andere dag minder geworden. Ik heb begrepen dat de Neo 2T heel nauwkeurig is maar zo’n verschil had ik niet verwacht. Kan het liggen aan het feit dat de Elite Direto X veel minder nauwkeurig was en dus in mijn geval een veel hoger vermogen weergaf in Zwift ten opzichte van de Neo 2T? Of ligt het aan de instellingen? Ik kan echter in Zwift niets wijzigen want Zwift herkent direct de Neo 2T en neemt dan gelijk die instellingen over. Ik kan niet kalibreren. Doe ik iets fout of moet ik inderdaad ervan uitgaan dat het verschil in vermogen ten opzichte van de andere (Elite Direto X)trainer zo groot is? Ik heb nog 1 voorbeeld. Gisteren fietste ik in een grote groep op niveau C (waar ik eerder makkelijk in groep B mee kon) en iedereen reed rond de 2.5 w/kg en ik zat in diezelfde groep, dus met dezelfde snelheid, rond de 3.3 w/kg te trappen. Het was een gewone vlakke rit. Dit verschil is toch te groot? Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie. Herkent iemand dit?

Hallo Bart, die wattage-kloof lijkt een beetje hoog, aangezien beide trainers een nauwkeurigheid van 1% en 1,5% hebben, dus ze zouden binnen ongeveer 5-10 watt van elkaar moeten zijn bij die watt-bereiken. Kalibreer je de Direto X regelmatig terwijl je hem gebruikte? Als uw Direto X niet meer gekalibreerd was, zou dit het verschil kunnen verklaren.
Vertaald met Google Translate.

Hi Bart, that wattage gap does seem a bit high considering that both of those trainers are rated at 1% and 1.5% accuracy so they should be within about 5-10 Watts of each other at those Watt ranges. Were you regularly calibrating the Direto X while you were using it? If your Direto X was out of calibration it could explain the difference.

1 Like

Hallo Lucas,

Ik heb de Elite Direto X regelmatig gekalibreerd. Daar kan het probleem niet in zitten. Ik heb ergens een topic gelezen dat het mogelijk aan de Apple TV kan liggen. Ik maak gebruik van Apple TV 4. Dit gebruik ik ook al met de Elitie Direto X. Ik kan het mij bijna niet voorstellen dat daar het probleem ligt maar ik ga deze week eens proberen om Zwift op de Ipad af te spelen en daar de trainer aan te koppelen. Blijft het toch vreemd vinden. Vooral het laatste voorbeeld wat ik gaf over het fietsen in de hele grote groep op een vlak terrein waarbij ik rond de 3.3 w/kg fiets en de rest rond de 2.5 w/kg. Dus iedereen heeft dezelfde snelheid maar ik moet veel meer vermogen trappen. Ik heb in zwiftpower gekeken en daar kon ik heel duidelijk zien dat ik gewoon een hoger gemiddelde heb maar toch in dezelfde groep ben geeindigd. Ik heb ook teruggekeken naar ritten met de Elite Direto X en daar komen de gemiddeldes veel logischer over. Het blijft vreemd.

Niet dat ik ontevreden ben hoor met de Tacx Neo 2T want hij is super stil en fiets heerlijk. Ik kan op zich ook wel leven met een lager niveau. Ik reed altijd in groep B maar daar durf ik mij nu niet meer voor in te schrijven. Dus voorlopig maar in groep C en ook daar heb ik moeite om de groep bij te houden.

Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen.

hallo Bart,

heb je niet toevallig een mtb of gravelfiets geselecteerd? als dat het geval is dan heb je geen windvoordeel oftewel Draft die je normaal gesproken wel krijgt met een racefiets.

Wat betreft het vermogen, ik ben wel vaker in contact geweest met mensen die ook aangaven dat de 2t gevoelsmatig minder watt leverde, hoe of wat precies dat weet ik niet.

Als je op alle trainers dezelfde waardes wil hebben is het misschien een idee om eens te kijken naar een paar powermeter pedalen.

Mvg

Hallo Taylor,

Dank voor jouw reactie.

Ik heb gewoon een racefiets geselecteerd. Dus dat kan het niet zijn.

Ik heb ervaren dat koppelen via de ipad een betere weergave geeft van het vermogen dan via de apple tv. Ik heb dit probleem ook al bij Garmin/tacx neergelegd maar die herkennen het niet.

Ik denk dat ik het maar gewoon moet accepteren. Misschien dat een update het probleem ooit gaat oplossen.

Groeten,

Bart

Ik merk net hetzelfde op. Mijn nieuwe flux 2 “steelt” 20watt vs mijn rotor inspider die exact hetzelfde aangeeft met mijn elite direto.

Ik herken dit ook. Fiets nog niet zo lang met een 4iii vermogensmeter en laat deze parallel meelopen tijdens een Zwift training op de Tacx (4iii loopt dan mee op de Garmin Edge fietscomputer). Ik heb ook structureel een verschil tussen de 15-25W, dus gemiddeld geeft de 4iii 20W meer vermogen weer dan de Tacx NEO 2T (2875). Ik meet voor wat betreft de 4iii met een enkelzijdige variant en wil nog een keer een training doen via de Garmin software om zo de links/rechts balans te controleren maar voor mijn gevoel kan daar niet meer dan hooguit een paar procent in zitten. Tevens begrijp ik ook dat meten aan de crank iets afwijkt van het vermogen op de Tacx (vanwege kettingverliezen, lagerverliezen enz. enz) maar dan nog blijft er een groot verschil merkbaar in mijn beleving. Laatst na een tijd buiten gefietst te hebben een training binnen gedaan en ook daar voelde het zwaarder dan buiten. Ik gebruik binnen een grote ventilator die met een frequentieregelaar in snelheid te regelen is dus daar kan ik het verschil ook al niet mee verklaren.

De tacx is de enige trainer die de juiste wattage aan geeft ik heb met zwift nl buiten gefietst en ik weet genoeg allemaal mechanische doping.op hun trainer ga buiten fietsen met vermogensmeter dan zal je zien dat binnen en buiten het zelfde is .